Drengen i den stribede pyjamas Lærer

Forside

Til læreren

'Drengen i den stribede pyjamas' er en film, der foregår under Anden Verdenskrig. Filmens omdrejningspunkt er det forunderlige venskab, der opstår mellem Bruno, søn af kommandanten for en tysk koncentrationslejr, og den jødiske dreng Shmuel, der er fange i lejren. Historien er på sin vis utrolig barsk, samtidig med at den med stor empati og finesse fortæller om det overraskende møde og venskab mellem de to drenge, Shmuels kranke skæbne og Brunos tab af barndommens uskyld og naivitet. Filmen er absolut anbefalelsesværdig til brug i undervisningen; det er en smuk og sørgmodig skildring af en af de mest bestialske perioder i nyere historie. 'Drengen i den stribede pyjamas' er instrueret af den engelske Mark Herman (f. 1954), der tidligere mest har gjort sig i komedier, romancer og feel good-dramaer som 'Brassed Off' (1996), 'Little Voice' (1998) og 'Hope springs' (2003). 'Drengen i den stribede pyjamas' er baseret på den prisbelønnede roman af samme navn. Den er skrevet af irske John Boyne (f.1971) og blev hurtigt en bestseller efter udgivelsen i 2006. Filmen har vundet en håndfuld, primært europæiske filmpriser.

Bemærk, at der også er alvorlig kritik af romanen og filmen fra bl.a. Auschwitz Memorial, der har udsendt en offentlig fordømmelse på Twitter: "...'The Boy in the Striped Pyjamas' should be avoided by anyone who studies or teaches about the history of the Holocaust." De siger bl.a., at Bruno og hans familie selvfølgelig ville have kendt til Holocaust, og at hadet til jøder ville være blevet banket ind i hovedet på ham, fra han var helt lille. Særligt med en højtrangerende nazi-far. De siger også, at Shmuel aldrig ville have levet længe nok til at møde Bruno. Han var blevet dræbt ved ankomsten til Auschwitz, fordi han var så ung og svag.
Når I arbejder med filmen, så lad også eleverne forholde sig kildekritisk til den.
Læs mere om kritikken her: https://www.kveller.com/the-boy-in-the-striped-pyjamas-set-holocaust-education-back-by-decades-now-its-getting-a-sequel/  

Foto: Miramax Films

Undervisningsmaterialets opbygning

Undervisningsmaterialet kan anvendes af de respektive faglærere i engelsk og historie, og det kan tillige bruges i et tværfagligt samarbejde mellem de to fag. Opgaverne er udfærdiget således, at de i videst muligt omfang dækker det udvidede tekstbegreb med lige delt vægt på mundtlige og skriftlige opgaver.

Afsnittet Filmens handling indeholder et handlingsreferat. Referatet er tænkt som en håndsrækning til såvel lærere som elever i analyse- og fortolkningsarbejdet med filmen.

Opgaver til filmen er forståelsesopgaver, der kan anvendes som repetitionsopgaver af filmen og dens overordnede handling, så læreren kan sikre sig, at alle eleverne har forstået filmens overordnede budskaber om venskab og næstekærlighed.

Afsnittet Tasks in English beskæftiger sig primært med de familiære relationer og venskabet mellem Bruno og Shmuel. Afsnittet indeholder forskellige opgavetyper, der på hver sin måde behandler et af de berørte temaer. Opgaverne, som er opdelt i mundtlige, skriftlige og kreative opgaver, er skrevet på et letforståeligt engelsk og er beregnet til elever fra 6. til 10. klasse.

Det er oplagt at lade eleverne i 6. og 7. klasse lave et projektarbejde, hvorved læreren sikrer, at filmen bliver ordentligt gennemarbejdet, og at de berørte temaer bliver behandlet på en forsvarlig måde.

Afsnittet Opgaver til historie, der primært er beregnet til elever på 8. og 9. klassetrin, lægger op til såvel individuelt arbejde som arbejde to og to og i mindre grupper. Disse opgaver kan med inddragelse af andet relevant materiale udgøre et selvstændigt emne i historieundervisningen. Hvis I ønsker at arbejde yderligere med Holocaust og Anden Verdenskrig kan vi henvise til undervisningsmaterialerne: 'Anden verdenskrig' og 'Holocaust på film'.

Hvis I ønsker at arbejde videre med den palæstinensiske/israelske konflikt (der har sine rødder i Anden Verdenskrig), kan vi henvise til temapakken Palæstina/Israel og undervisningsmaterialet til filmen 'Paradise Now' (om to palæstinensere, der tvinges til at forberede en selvmordsaktion i Israel).

God arbejdslyst.

Simon Mosekjær

Filmens handling

Filmens hovedperson er den 8-årige Bruno, der bor i Berlin sammen med sine velstillede forældre og sin fire år ældre søster. Da Brunos far, der er en højtrangerende soldat tæt på Hitler, bliver forfremmet til lejrkommandant for en koncentrationslejr, flytter familien ud på landet. Indtil da har både Bruno og hans storesøster, Gretel, levet i lykkelig uvidenhed uden at ane noget om krigens rædsler, men det ændrer sig hurtigt. Bruno keder sig bravt i det store hus på landet, og til trods for farens bedste intentioner om at sørge for kvalificeret undervisning af sine børn, går huslæreren Hr. Liszt mest op i at promovere den nazistiske ideologi over for sine nye elever.

Gretel, der er arketypen af en Deutsche Mädel med blå øjne og lyse fletninger, bliver hurtigt indfanget af huslærerens propaganda, men Bruno forbliver upåvirket. Han er mere interesseret i at finde nogen at lege med. Bruno vil gerne være opdagelsesrejsende, når han bliver stor, og det lykkes ham at stikke af fra husets indhegnede forhave og gå på opdagelse i omegnen. Under sine hemmelige udflugter opdager Bruno koncentrationslejren og den jævnaldrende dreng Shmuel, som er spærret inde bag pigtrådshegnet. Adskilt af koncentrationslejrens høje hegn bliver Bruno og Shmuel venner, selvom Bruno synes, at det er underligt, at Shmuel og alle de andre i lejren er iført pyjamas.

Til trods for deres forskelligheder og forskellige livsvilkår ligner de to drenges skæbner hinandens; begge er de blevet tvunget til at flytte til et sted, som de ikke bryder sig synderligt om, og begge har de mistet deres venner og de trygge omgivelser. Bruno anser Shmuel for at være meget heldig, da han har masser af børn at lege med i lejren, mens Bruno selv kun har Shmuel. Samtidig udspiller der sig et drama i Brunos familie. Det går op for Brunos mor, at der ikke er tale om en arbejdslejr, men en udryddelseslejr. Hun beslutter at flytte væk med børnene.

Da Shmuels far pludseligt forsvinder fra lejren, tilbyder Bruno Shmuel sin hjælp; Bruno bryder ved vennens hjælp ind i lejren, hvor de to drenge begynder en hæsblæsende eftersøgning efter Shmuels far. Men deres uskyldige forehavende får en brat ende, da de ved en skæbnesvanger tilfældighed drives ind i et gaskammer …

Foto: Miramax Films

Nyttige links

www.amnesty.dk

www.menneskeret.dk

www.folkedrab.dk

www.kveller.com/the-boy-in-the-striped-pyjamas-set-holocaust-education-back-by-decades-now-its-getting-a-sequel/