Hugo elev

Forside

Hugo

Elevspørgsmål

'Hugo' kan opleves umiddelbart som en spændende film, men kan også danne udgangspunkt for at få viden om en tidsperiode og om filmmediets historie. Det er også en fortælling om de problemer og udfordringer, som en forældreløs dreng frister, og om, hvordan en glemt kunstner får oprejsning og livsmodet tilbage.

Formålet med arbejdet med filmen er, at I:

  • får indblik i, hvordan en film skildrer epoker, dens mennesker og især filmpioneren Georges Méliès
  • får kendskab til den tidlige filmhistorie og fænomenet "øjets træghed"
  • får forståelse af en films brug af anslag og univers, rekvisitter og varsler
  • beskæftiger jer med spørgsmål som at finde og udfylde sin plads i samfundsmaskineriet

Opgaver

Karakteristik af personer og tidsbillede

  • Tal i klassen om filmens to tidsperioder. Hvordan er filmens nutid (omkring 1930) skildret? Og hvad får man at vide om 1890’erne?
  • Hvad kendetegner de to perioder? Og hvordan er de forskellige? Hvilken betydning får 1. Verdenskrig? Og især for Georges Méliès?
  • Skriv en kort personkarakteristik af filmens Georges Méliès, og brug noterne til en diskussion om hans mål, drømme og konflikter. Hvordan reagerer han på konflikten? Hvad er hans største problem? Find eventuelt oplysninger om virkelighedens Méliès og sammenhold dem med filmens. Hvor korrekt er det filmiske portræt?
  • Tal om filmens start, og beskriv universet. Hvordan er banegården skildret? Hvilke personer får vi præsenteret, og hvad beskæftiger de sig med? Hvilke mål har de? Og hvordan opfyldes de? Tal især om hovedkarakteren Hugo. Hvilke modstandere har han? Og hvilke hjælpere fører ham mod målet?
Foto: GK Films

Filmhistorie – fra brødrene Lumière til Chaplin

  • Tal om sammenhængen mellem togulykken ved Gare Montparnasse og brødrene Lumières film fra 1895 'Et tog ankommer til perronen'. Hvordan var reaktionen i 1895? Hvorfor virkede filmen så voldsomt på tilskuerne? Og hvordan bliver det brugt i 'Hugo'?
  • Se brødrene Lumières første filmforestilling (se link nedenfor) og tal om, hvad det er, som har fascineret. Hvad ønskede brødrene at vise? Og på hvilken måde adskiller 'Le jardinier' ('Gartneren') sig fra de andre film?
  • Del jer i grupper, og vælg et af de stumfilmikoner, der præsenteres i 'Hugo': Douglas Fairbanks, Harold Lloyd, Charlie Chaplin, Buster Keaton, Louise Brooks, Rudolph Valentino, William S. Hart. Fortæl om skuespilleren og hans film og særkende for klassekammeraterne. I kan illustrere med filmklip.
  • I kan med udbytte også se filmen 'The Artist' (2011), som er en moderne stumfilm, og som beviser, at fortælleformen stadig kan fungere og fascinere.
  • Tal om sammenhængen mellem togulykken ved Gare Montparnasse og brødrene Lumières film fra 1895 'Et tog ankommer til perronen'. Hvordan var reaktionen i 1895? Hvorfor virkede filmen så voldsomt på tilskuerne? Og hvordan bliver det brugt i 'Hugo'?

Lav jeres egne optiske illusioner

  • Lav små forsøg med bevægelse og øjets træghed. I kan bruge en tynd træpind til at klistre to hvide labels mod hinanden med træpinden som akse, så det ligner et lille skilt. Tegn på den ene side et bur og på den anden en fugl. Rul hurtigt pinden mellem håndfladerne og vupti: Det ser ud, som om fuglen sidder i buret!
  • I kan også tage et lille papstykke, hvor I tegner et bur og en fugl (eller en fjernsynsskærm og et hoved). Lav et hul med en hullemaskine i hver side og sæt en elastik gennem hvert hul. Drej pappet rundt en del gange, mens I holder i elastikkerne i hver side. Stræk elastikkerne ud, lad pappet snurre og vupti: Fuglen sidder i buret og hovedet i fjernsynsskærmen!
  • Bevægelse af billeder kan også illustreres med en flipbog, hvor I på hver side ændrer lidt på en tegning.
  • Find mere inspiration her: Link til optiske illusioner
Foto: GK Films

Rekvisitter og varsler

  • Tal om filmens brug af teknik og mekanik. Hvordan bruges disse rekvisitter til at bringe handlingen videre? Hvilken betydning har de enkelte dele for fremdriften af filmens handling? Og for hele filmen?
  • Tal om de forskellige varsler, som er plantet i filmen. Og hvad betyder de for filmens personer og for tilskuerens oplevelse af historien?
  • Hvordan bruges de filmhistoriske elementer i 'Hugo'?

Filmanmeldelse og filmquiz

  • Afslut arbejdet med filmen 'Hugo' med at skrive en anmeldelse af filmen. I kan få god hjælp fra undervisningsmaterialet 'Filmanmeldelse' fra Det Danske Filminstitut.
  • I kan også vælge at lave en filmhistorisk quiz med spørgsmål. Del jer i fx fem grupper, og lav ti spørgsmål til hinanden.