Hvor er Winkys hest? Lærer

Forside
  • Til læreren
  • Filmens handling
  • Familieforhold
  • Venskab
  • Dårlig samvittighed

Til læreren

Kinesiske Winky bor med sine forældre i en lille hollandsk landsby, hvor de driver en restaurant. Winky passer julemandens store hvide hest, Amerigo. Hun ønsker sig allermest i hele verden at komme til at ride på hesten. Stor er skuffelsen derfor, da Winky må tage til takke med den lille pony, Naf Naf. Hændelserne løber så at sige af med hende, da Amerigo stikker af, og hun må slås med store følelser på egen hånd. I skolen bliver hun uvenner med sin bedste ven, Bram, og gjort til grin i klassen. Samtidig bliver Winky storesøster og må forholde sig til omvæltningerne i familien.

”Hvor er Winkys hest?” en traditionel og klassisk børnefilm, der handler om at opdage verden på egen hånd. Filmen er en varm og hjertegribende fortælling om udvikling – om at begå fejl og lære af sine fejl. Lille Winky har travlt med at vokse, også i overført betydning, men det er svært for hende at følge med, da problemerne opstår, og der er travlhed i familien. En række begivenheder står på spring og udløser både savn, uvenskab og dårlig samvittighed. Tingene falder dog på plads hen ad vejen. Ganske forløsende løftes der ingen pædagogiske pegefingre, for Winky tager favntag med tilværelsens forhindringer – i børnehøjde.

Den hollandske børnefilm ”Hvor er Winkys hest” er en selvstændig fortsættelse af ”Winkys hest” (2005). Her stifter vi første gang bekendtskab med den 6-årige, charmerende Winky, der kommer fra Kina til Holland for at bo. Det danske Filminstitut har udarbejdet undervisningsmateriale til filmen.

Undervisningsmaterialets opbygning

Temaerne og opgaverne er tænkt som inspiration til arbejdet med filmen i klassen. Da undervisningsmaterialet henvender sig til 0.-3. klasse, vil der være forskel på, hvor omfattende man kan arbejde med de forskellige dele. Det er således op til læreren at plukke relevante afsnit ud til arbejdet i klassen.

Materialet bygger på dialog og analyse, og den musisk-kreative dimension er tænkt ind i opgaverne. Eleverne vil få mulighed for at arbejde med mindre skriftlige udfordringer, tegneopgaver, mundtlige fremlæggelser, dramatiseringer og meddigtningsopgaver. Arbejdet er organiseret selvstændigt – parvis, i grupper og i klassen.

Handlingsreferatet er en håndsrækning til læreren – en hjælp til at holde styr på filmens forløb undervejs i arbejdet.

Materialet består af tre temaafsnit. Det første afsnit, Familieforhold, beskæftiger sig med Winkys familierelationer. Samtidig med at Winky får en lillesøster, forsvinder Amerigo. Familieforøgelsen lægger naturligvis beslag på Winkys forældre, netop som hun har mest brug for deres støtte. I andet afsnit, Venskab, får eleverne mulighed for at beskæftige sig med forholdet mellem Winky og Bram. Et venskab der bliver sat på prøve, da Winky giver Bram skylden for Amerigos forsvinden. Tredje og sidste afsnit, Dårlig samvittighed, drejer sig om de samvittighedskvaler, Winky gennemlever, da hun trodser de voksnes forbud og hele byens juleoptog står på spil.

God fornøjelse!
Hanne Probst

Filmens handling

Winky har fået til opgave at passe julemandens hest, Amerigo. Den store, smukke hest står opstaldet hos tante Cor og onkel Siem. Hver dag cykler Winky ud til hesten og hjælper til med at strigle og fodre. Winky ønsker sig brændende at komme til at ride på Amerigo. Forældrene lover hende, at hun i fødselsdagsgave må få ridetimer.

Hjemme i familien har mor og far travlt i restauranten. De har en ung mand, Samir, ansat i restauranten. Også Winky hjælper til, så godt hun kan. Mor venter sig, og kort før Winkys fødselsdag bliver hun indlagt på hospitalet med svangerskabsforgiftning. I fødselsdagsgave får Winky et par ridestøvler af mor og far og en ridehjelm af tante Cor. Nu glæder Winky sig endelig til at komme til at ride på Amerigo. Skuffelsen er derfor stor, da tante Cor siger, at Amerigo er alt for stor, og hun må nøjes med at ride på den lille pony, Naf Naf.

I skolen holder klassen dyredag. Børnene får lange røde stofbånd til at pynte dyrene med. Bram fortæller klassen, at Winky ikke rider på Amerigo men på Naf Naf. Alle børnene bryder ud i latter og håner Winky. Hun forlader grædende klassen og løber hjem. Netop for sent til at komme med far på hospitalet. Winky cykler ud til Amerigo. Alene i stalden fletter hun det røde bånd i Amerigos manke og rider ud i folden i fin stil.

Pludselig dukker Bram op med sin store hund. Hunden gør, og da Bram mister grebet i snoren, løber den ind i folden og skræmmer hesten. Winky falder af, og Amerigo løber forskræmt bort. Ulykkelig cykler Winky rundt i området og leder efter hesten. Da mørket falder på, trækker hun slukøret sin cykel hjemad. Faren dukker op i bil og fortæller hende, at hun har fået en lillesøster.

I dagene der følger, har Winky dårlig samvittighed og er ulykkelig over Amerigos forsvinden. Hun har svært ved at betro sig til sine forældre, der har hænderne fulde med den lille ny. Tante Cor forsøger at trøste, men Winky giver Bram skylden for Amerigos forsvinden og vil hverken tale med ham eller sidde ved siden af ham i klassen.

I byen pyntes der op til jul, og alle ser frem til julemandens besøg, hvor han skal ride på Amerigo gennem byen – blot ikke Winky. Hun skriver et brev til julemanden om, at han ikke skal komme i år.

Winky betror sig til Samir. Han har selv prøvet at være uvenner med sin kæreste og giver Winky det gode råd, at hun skal forsone sig med Bram. Det bliver et vendepunkt. Hjemme hos Bram viser han Winky sin drømmefanger. Bram fortæller, at en drømmefanger samler universets kræfter og kan hjælpe Winky med at få Amerigo hjem igen. Sammen placerer de en lille hvid hest i Brams drømmefanger, og Winky får den med hjem, så den kan hænge over hendes seng. Bram og Winky skriver efterlysningssedler, som de hænger op rundt omkring i byen.

Da den store dag kommer, hvor hele byen skal feste og tage imod julemanden, er Winky sengeliggende. Syg af fortvivlelse over at Amerigo stadig ikke er vendt hjem. Bedrøvet står hun og kigger ud af vinduet på de festklædte mennesker og får øje på landsbyens særling. På sin knallert har han bundet det røde bånd, som Winky havde flettet i Amerigos manke, den dag hesten forsvandt. Manden har tidligere vist interesse for heste, og Winky bliver klar over, at han må holde Amerigo skjult. Hun får Samir til at hjælpe sig med at lede efter skjulestedet. Sammen kører de på Samirs knallert vidt omkring og i vanskeligt terræn, før de finder frem til hestens skjulested.

Winky kommer ridende på Amerigo netop i rette tid til at tage imod julemanden ved kajen. Tante Cor opdager, at noget er galt med hesten og tager den med hjem i folden. Da Winky og Bram når frem til folden, har Amerigo født et lille føl. Julen bliver fejret hjemme hos Winkys familie sammen med tante Cor, onkel Siem – og julemanden.

Familieforhold

Winky bor sammen med sin mor og far i en lille hyggelig provinsby i Holland. Familien er kinesere, og forældrene driver en kinesisk restaurant, hvor alle i familien hjælper til. De har også en ung mand ansat, Samir, som Winky er gode venner med. Moren taler ikke hollandsk, så Winky må hjælpe med at oversætte hos lægen. Winkys mor venter sig, og kort inden Winkys fødselsdag bliver hun indlagt på hospitalet med svangerskabsforgiftning.

  • Tal om filmen i klassen på følgende måde: Del tavlen ind i fire afsnit, hvor I skriver og tegner: Hvad kunne I godt lide i filmen? Hvad syntes I ikke om? Hvad undrede jer? Hvilke spørgsmål har I til handlingen?
  • Tegn den begivenhed fra filmen, som I synes allerbedst om. Farvelæg og fremlæg tegningerne for hinanden i klassen.
  • Tal i klassen om Winkys familie. Hvor mange medlemmer har familien? Hvilke opgaver har de i familien? Hvilke forandringer sker i familien, da lillesøsteren bliver født? Hvordan taler de til hinanden i familien? Hvilke opgaver har I i jeres familie?
  • Tegn Winkys familie som påklædningsdukker. Klip påklædningsdukkerne ud. Tegn og klip stof og garn ud til tøj og hår. Sæt de færdige dukker på blomsterpinde. Gå sammen i mindre grupper og dramatiser familiescener fra filmen. I kan dramatisere situationer som fx familiens liv i restauranten, da Winky besøger sin mor på hospitalet, og da Winky får en lillesøster.

Ballet eller ridning?

Forældrene vil gerne have, at Winky skal gå til ballet, og forærer hende en lyserød balletdragt. Winky bliver slet ikke glad for dragten, for hun vil hellere gå til ridning. Moren og faren lover hende, at når hun er vokset lidt mere og har fødselsdag næste gang, så må hun begynde at ride hos tante Cor. Winky spiser og spiser og glæder sig til at blive stor nok til at ride på Amerigo. Sådan kommer det ikke til at gå, for tante Cor siger, at Amerigo er alt for stor til Winky, og at hun skal ride på den lille pony, Naf Naf. Forældrene støtter tante Cor.

  • Tal i klassen om hvorfor Winky ikke bliver glad for balletdragten. Har I prøvet at få en gave, som I har haft svært ved at glæde jer over? Hvordan føles det? Har I prøvet at være uenig med jeres forældre i, hvad I skal gå til i jeres fritid? Hvordan løste I situationen?
  • Tal i klassen om hvordan I synes, de voksne i filmen hjælper Winky med at forstå, at hun ikke kan ride på Amerigo. Forklarer de Winky, hvorfor hun bliver nødt til at ride på Naf Naf? Tror I, at Winky ville have forstået det bedre, hvis forældrene havde talt mere med hende om det? Har Winkys forældre for travlt til at have tid til at tale med Winky?

I Winkys klasse holder de dyredag. Læreren spørger forundret, hvorfor Winky ikke har julemandens hest med. Bram fortæller, at Winky slet ikke rider på Amerigo, men på den lille pony, Naf Naf. Alle børnene griner, og Winky løber væk fra klassen. Ulykkelig og fortvivlet når hun hjem og ser faren køre af sted til hospitalet. Hun løber efter bilen og vil så gerne med, men kommer for sent.

  • Tal i klassen om hvorfor Winky bliver ulykkelig i klassen. Hvorfor har hun netop mest af alt brug for sin mor og far i den situation? Har I prøvet noget lignende? Ved de voksne altid, når børnene har brug for hjælp? Hvordan kan man sørge for, at de voksne ved besked, når man har brug for hjælp?
  • Tegn en tegning af en oplevelse I har haft, hvor I blev kede af det. Forsøg at få personer og ting med på tegningen, som I husker dem. Fremlæg tegningerne for hinanden i klassen og fortæl om jeres følelser.

Lillesøster

Winky er ulykkelig og fortvivlet. Hun cykler alene rundt, til det bliver mørkt, og leder efter Amerigo. Sent om aftenen trækker hun slukøret sin cykel hjem, da hendes far kommer kørende. Da han stiger ud af bilen, fortæller han hende, at hun har fået en lillesøster. Selvfølgelig bliver Winky glad for nyheden og springer ind i bilen.

  • Tal i klassen om hvad I tror, Winky må føle, da hun alene kører rundt i området og leder efter hesten? Hvilken stemning udtrykker musikken og billederne? Tegn og skriv en lille historie om de tanker og følelser Winky oplever, da Amerigo forsvinder.
  • Tal i klassen om hvorfor faren og moren ikke rigtigt får talt med Winky, om hvor ked af det, hun er. Har I oplevet noget lignende?

Da Winkys lillesøster kommer til verden, får forældrene travlt med at passe babyen både om dagen og om natten. Alle er glade for babyen, men tingene forandrer sig i familien. Winky må fx ikke sidde med sine flotte nye ridestøvler i morens seng, som hun måtte før babyens fødsel. Uheldigvis falder Amerigos forsvinden sammen med lillesøsterens fødsel, og Winky får svært ved at finde trøst hos forældrene.

  • Tal i klassen om hvordan forholdene ændrer sig i familien, da lillesøsteren bliver født. Er forældrene opmærksomme på, at Winky er ked af det? Skjuler Winky, at hun er ked af det for forældrene, fordi de har travlt med lillesøsteren? Har I oplevet at holde noget, I var kede af, skjult for de voksne?

Filmens slutning – og hvad sker der derefter …? Da julemanden er på besøg hos familien, er Winky meget glad og stolt af sin familie og sin lillesøster, som hun holder og viser frem.

  • Tegn og skriv om scenen i familien hvor alle er glade. Sæt jeres tegninger sammen til en lille tegneserie. 
  • Tegn og skriv en meddigtning til filmens slutning. Når I skal digte videre på en handling, så skal I overveje, hvad der videre vil komme til at ske. Hvordan tror I, at det vil komme til at gå i Winkys familie? Får mor og far igen mere tid til Winky? Hvordan bliver forholdet mellem Winky og hendes lillesøster? Giver mor og far Winky lov til at ride på Amerigo fremover?

Venskab

I skolen bliver Winky gode venner med drengen Bram, der går i indianertøj og med indianersmykker. Bram siger, at han er indianer og vil kaldes for Store Bison. Bram har en stor hund, som er svær at styre. Winky holder til hos tante Cor og onkel Siem, hvor hun passer julemandens hest, Amerigo.

  • Tegn personer fra filmen og skriv ord, som, I synes, beskriver personen. Fx kan I tegne Winkys far og skrive: far, travl, sød, arbejder … I kan tegne Winkys mor og skrive: mor, gravid, hospital … I kan tegne onkel Siem og skrive: onkel, sød, meget sjov, god til at ride, god til at trøste … Fortæl om opgaverne i klassen og snak om personerne.
  • Tal i klassen om hvem i filmen der er gode venner med hinanden.
  • Tal i klassen om hvorfor Winky og Bram bliver gode venner? Hvad har de til fælles? Hvorfor tror I, at de godt kan lide hinanden? Hvorfor leger Bram, at han er indianer og går i indianertøj i skolen? Har I selv prøvet at klæde jer ud og lade som om, I er en anden? Hvordan føles det?

Drilleri

Winky og Bram sidder ved siden af hinanden og skiller sig begge lidt ud fra de andre børn. Bram bliver drillet med sit indianertøj. Da Winky deler kinesiske rejechips ud til børnene på sin fødselsdag, undrer det hendes klassekammerater. Da Bram kommer til at afsløre, at Winky slet ikke rider på julemandens hest, bliver Winky udsat for kammeraternes hån og latter.

  • Tal i klassen om hvordan Bram og Winky ser ud og opfører sig? Tegn børnene sådan som I husker dem fra filmen. Vis og fortæl hinanden om tegningerne.
  • Tal i klassen om hvordan klassekammeraterne opfører sig overfor Bram og Winky. Hvad synes I om kammeraternes opførsel? Hvordan ville I selv opføre jer overfor dem, hvis Bram og Winky gik i jeres klasse?
  • Tal i klassen om det var Brams mening at udsætte Winky for kammeraternes hån?
  • Tal i klassen om hvad man føler, når man selv driller eller bliver drillet. Har I prøvet at blive så kede af det, at I er løbet væk fra skolen eller hjemmefra?
  • Lav rollespil to og to. Dramatiser situationer som fx da Bram og Winky bliver uvenner; da Winky opsøger Bram for at sige undskyld; da de finder sammen om drømmefangeren og skriver efterlysningssedler.

Winky og Bram

Bram har en stor hund, som han fortæller Winky, at han hader. Måske er det, fordi han hver dag skal gå tur med hunden, som ikke er nem at styre. Da Winky har trodset de voksnes forbud og rider på Amerigo i folden, kommer Bram med sin hund. Han mister grebet om hundesnoren, og hunden løber gøende ind og forskrækker hesten. Winky falder af, og Amerigo løber bort og forsvinder. I dagene efter Amerigos forsvinden giver Winky Bram skylden, og hun nægter at tale med ham.

  • Diskuter Winkys reaktion overfor Bram. Hvordan opfører hun sig overfor ham? Hvorfor vil hun ikke tale med ham i dagene efter hestens forsvinden? Er det Brams skyld, at Amerigo er løbet væk? Hvad tror I, at Bram føler? Hvordan ville I have reageret, hvis I havde været i Winkys sted?
  • Tegn og skriv om Amerigos forsvinden i en foldebog. Tag et langt stykke papir og fold siderne i den størrelse, I ønsker. I kan tegne og skrive om episoden, hvor Bram mister grebet om hundesnoren, hvor hunden skræmmer Amerigo. Hvor Winky falder af hesten, og hvor hesten forsvinder. Fremlæg foldebøgerne for hinanden i klassen.

Winky betror sig til Samir. Han foreslår, at Winky skal forsone sig med Bram. Den unge mand har selv prøvet at være uvenner med sin kæreste, og derfor forstår han Winky. Winky opsøger Bram og giver ham en undskyldning for sin opførsel.

  • Diskuter Winkys opførsel og undskyldning. Synes I, det er rigtigt af Winky at sige undskyld til Bram? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor er det vigtigt at kunne sige undskyld til hinanden? Fortæl om hvilke følelser man har, når man er venner/uvenner. Hvor mærker man følelserne i kroppen?

Drømmefangeren

Bram viser Winky sin drømmefanger og fortæller hende, at drømmefangeren har hjulpet ham med at blive indianer. Sammen sætter de Brams lille hvide hest fast i drømmefangeren. Den skal samle energien og hjælpe Winky med at få Amerigo tilbage. En drømmefanger er en indiansk opfindelse, og den ser ud som vist i filmen. Indianerne tror på, at drømmefangeren kan hjælpe dem med at opfylde ønsker.

  • Diskuter i klassen om drømmefangeren er med til at bringe Amerigo tilbage. Tal i klassen om hvilke drømme I kunne tænke jer at få opfyldt ved hjælp af en drømmefanger.
  • Tegn den drøm I gerne vil have opfyldt. Skriv en lille tekst til tegningen hvor I fortæller om og begrunder jeres ønske. Hvorfor vil I have netop den drøm opfyldt? Forklar hvordan tingene vil ændre sig, hvis I får jeres drømme opfyldt. Læs teksterne højt for hinanden i klassen.
  • Konstruer en drømmefanger ved hjælp af pinde fra naturen, fjer, fiskegarn, perler, sten med hul i, muslingeskaller og lign. Placer en lille ting i drømmefangeren der symboliserer jeres drømme. Hæng drømmefangerne op i klassen og fortæl hinanden om dem.

På www.thynetstore.dk kan I læse om drømmefangere og se billeder af dem, så I kan få ideer til jeres egen drømmefanger.

Dårlig samvittighed

Winky har fået til opgave at passe julemandens hest. Til jul skal han igen ride gennem byen på den smukke hvide hest. Winky drømmer mest af alt om at komme til at ride på Amerigo. Da forældrene giver hende rideundervisning i fødselsdagsgave, er hun sikker på, at hun skal ride på Amerigo. Tante Cor siger, at hun er for lille til Amerigo, og at hun skal ride på den lille pony, Naf Naf. Forældrene giver Tante Cor ret.

  • Tal i klassen om Winkys højeste ønske. Hvorfor forbyder tante Cor og Winkys forældre hende at ride Amerigo? Ved de voksne altid, hvad der er bedst for børnene? Hvorfor bestemmer de voksne over børnene? Er I tilfredse eller utilfredse med det?
  • Lav filmens figurer som påklædningsdukker. Tegn personer og dyr fra filmen i karton i samme størrelse som en påklædningsdukke. Tegn og klip dele ud til figurerne. Ridehjelm og ridestøvler til Winky, det røde bånd til Amerigo, indianertøj og smykker til Bram osv.
  • Gå sammen to og to. Tal om begivenheder fra filmen som I kunne tænke jer at opføre som rollespil ved hjælp af påklædningsdukkerne. Vis rollespillene for hinanden i klassen.

At såre en anden

Da Bram fortæller i klassen, at Winky slet ikke rider på julemandens hest, men på en lille pony, griner kammeraterne af hende. Hun løber grædende hjem for at finde trøst hos sine forældre men for sent. Winky når ikke at indhente bilen med far, der netop er kørt på hospitalet til mor, der skal føde.

  • Tal i klassen om det har været Brams ønske at såre Winky? Er Bram klar over hvilke konsekvenser, det har for Winky at fortælle, at hun ikke rider på Amerigo? Har I oplevet at komme til at såre nogen, I holder af? Hvordan gjorde I det godt igen?
  • Tegn/dekorer og skriv en side i Winkys dagbog. Forestil jer, at I er Winky. I er netop kommet grædende hjem efter dyredagen i skolen, og mor og far er ikke hjemme til at trøste jer. Hvad tænker I? Hvad føler I? Hvad har I mest af alt lyst til og brug for?

Winky trodser de voksnes forbud og rider alene af sted på Amerigo. Uheldigvis bliver Amerigo skræmt af Brams hund. Winky falder af hesten, og Amerigo løber bort. Winky er ulykkelig og gennemsøger området på sin lille cykel. Skamfuld og plaget af dårlig samvittighed har hun store vanskeligheder med at få talt om den ulykkelige begivenhed. Winky kæmper med sig selv, og som dagene går, og julefesten rykker nærmere, bliver følelserne svære at bære alene.

  • Tal i klassen om dårlig samvittighed. Hvordan føles det at have dårlig samvittighed? Hvad har Winky dårlig samvittighed over? Hvad har I prøvet at have dårlig samvittighed over? Hvordan får Winky sin dårlige samvittighed til at gå væk – hvordan fik I jeres væk?
  • Leg/spil den varme stol. Vær på skift Winky i den varme stol og hjælp hende med at fortælle om Amerigos forsvinden og få lettet sin samvittighed. Stil spørgsmål som: Hvorfor red I ud på Amerigo netop den dag? Var I bange for at få skæld ud af Tante Cor og jeres forældre? Hvad tænke I, da I så Bram med sin gøende hund? Hvad tænkte I, da I cyklede rundt og ledte efter Amerigo? Hvorfor er I sure på Bram? Hvorfor taler I ikke mere med de voksne?
  • Gå sammen to og to. Skriv og tegn et digt, der udtrykker Winkys følelser. Tænk tilbage på scenen i filmen, hvor Winky cykler rundt i det store naturområde og leder og kalder. Skriv en liste med de følelser og tanker, I tror, Winky har, fx: ulykkelig, bange, alene, skamfuld, ondt i maven, tør i munden, forpustet … Sæt ordene sammen til et digt. Digtet kunne fx hedde: ”Amerigo, hvor er du?” Eller ”Amerigo, kom hjem.”

Et brev til julemanden

Winky forsøger flere gange at skrive til julemanden for at betro ham den ulykkelige omstændighed, at Amerigo er borte. Med tårerne dryppende ned på papiret krøller hun det sammen og kryber grædende sammen i et hjørne. Til sidst lykkes det for hende at skrive til julemanden. Brevet afleverer hun til onkel Siem.

  • Hjælp Winky med at skrive og tegne brevet til julemanden. Hvad vil I skrive til julemanden? Vil I fortælle ham sandheden? Hvorfor/hvorfor ikke? Vil I fortælle ham, at han ikke skal komme i år? Vil I fortælle ham, at I ingen gaver skal have? Vil I betro ham jeres dårlige samvittighed?
  • Tal i klassen om jeres forhold til julemanden. Hvilke følelser forbinder I med julemanden? Fortæl om jeres oplevelser med julemanden. Hvordan ville I føle, hvis julemanden blev sur på jer? Hvorfor er det særlig svært for Winky, at hun ikke har kunnet passe ordentligt på julemandens hest?

Venner igen

Winky er bedste venner med Bram. De sidder ved siden af hinanden i skolen og støtter og hjælper hinanden. Da Bram indirekte er årsagen til, at Amerigo løber bort bliver venskabet sat på prøve. Winky vil ikke tale med Bram og afviser ham, når han kommer hen til hende. Først da Winky får et godt råd fra Samir om at gøre sig gode venner med Bram igen, begynder tingene langsomt at falde på plads. Bram hjælper Winky med drømmefangeren, og sammen hænger de efterlysningssedler op.

  • Tal i klassen om hvorfor det er godt, at Winky bliver gode venner med Bram igen. Hvordan hjælper Bram Winky? Hvorfor er det godt at have en god ven, når man er ked af det og har dårlig samvittighed? Hvordan føles det at blive gode venner igen, når man har været uvenner?
  • Tegn og skriv en billedbog ved at folde og clipse nogle A-4 ark på midten med overskriften: ”Dårlig samvittighed”. Skriv og tegn en historie som handler om dårlig samvittighed. Hvis I er helt tomme for ideer, kan I bruge filmens historie om Winky. Fortæl om da Winky trodsede de voksne og fik dårlig samvittighed overfor alle – inklusive julemanden.
  • Har I nogensinde hørt de voksne bruge udtrykket: ”at få lettet sin samvittighed?” Hvad betyder udtrykket? I kan fx tænke på noget, som letter og forsvinder op i de blå skyer, fx en fugl, en flyvemaskine eller en luftballon. Hvilke følelser forbinder I med det?
  • Lav et maleri med overskriften: ”Samvittigheden letter”. Udstil malerierne og fortæl om de tanker og følelser, I har lagt i billederne.