Krokodillebanden elev

Forside

Elevopgaver

Formål

Film påvirker sanserne. En film kan vække følelser, få os til at le, græde, rykke frem i biografsædet eller leve os ind i filmens personer. I opgaverne til filmen ”Krokodillebanden” ser vi på en række af de filmiske virkemidler, en instruktør kan bruge for at skabe spænding i krimi- og actionfilm. Desuden er der opgaver omkring personerne og deres forhold til hinanden.

Spændingen stiger

Genfortæl eller gense tre scener med effektiv spændingsopbygning (se scenerne under menupunktet 'Scener fra filmen')

  • Anslaget, hvor Hannes i en nervepirrende klatrescene på et faldefærdigt fabrikstag skal bestå 'Krokodillernes' indvielsesritual og manddomsprøve
  • I murstensfabrikkens ruiner, hvor Marias sko sidder fast
  • Kørestolsjagten

    1. Find fællestræk ved de tre scener. F.eks. noget, der ikke kan stoppe, eller noget, der kan ende galt.
    2. Hvis I har mulighed for at gense scenerne, kan I forsøge at tælle antallet af klip i scenen og sammenligne med scener af samme længde, hvor der ikke er intens spændingsopbygning.
    3. Med udgangspunkt i DFI’s undervisningsmateriale ”Den gode historie – på film” skal I sætte filmens handling ind i en spændingskurve og gøre rede for filmens anslag, præsentation, uddybning, vendepunkter, point of no return, konfliktoptrapning, klimaks og udtoning.

Krydsklipning – reddet i sidste øjeblik

Genfortæl eller gense filmens indledende sekvens – hvor Hannes er ved at falde ned fra taget, og Kai ser det i sin kikkert og tilkalder brandvæsnet.

  • Beskriv åbningssekvensen med 3-5 tillægsord. Skriv ordene op på tavlen. Er der fællestræk ved de ord, I kommer til at tænke på? Hvilke?
  • Hvorfor skal Hannes op på taget?
  • Hvordan er Kai blevet handikappet?
  • Tal om sammenhængen mellem den handikappede Kai og Hannes halsbrækkende manøvre på det faldefærdige tag.
  • Tal om, hvad krydsklipning og flashback er, og hvordan klipningen er med til at gøre sekvensen spændende.
  • Hvad er en manddomsprøve? Kan I komme med eksempler på lignende eller andre manddomsprøver, som børn, unge eller voksne skal igennem?

Genrefilm: krimi

  • Hvordan kan vi se og høre, at en film er en krimi- eller actionfilm? Tænk fx på rekvisitter, personer, handling og location (= det sted, en scene foregår).
  • Hvordan kan vi se og høre, at ”Krokodillebanden” er en krimi? Minder den om andre krimi- eller actionfilm?
  • Nævn titler på andre film, tv-serier, bøger og tegneserie, der er krimier eller indeholder action.

Gruppen og personerne

  • Lav en personkarakteristik af de to hovedpersoner, Hannes og Kai – både i forhold til indre og ydre træk.
  • Hvilke tanker og bekymringer præger de to drenges tilværelse og dagligdag?
  • Vi får også et billede af de to hovedpersoners mødre. Hvordan er de hver især skildret?
  • Lav en karakteristik af de seks øvrige 'Krokodiller'.
  • Hvad er de enkelte karakterers særegne træk? Fx den ene hører hele tiden musik, den anden stammer, den tredjes mor ringer hele tiden osv.
  • Lav et mindmap, der viser de otte 'Krokodillers' indbyrdes forhold til hinanden.
  • Hvis man skulle placere personerne på en målskive, hvor den nærmest midten har størst betydning for gruppen (magt), hvordan vil de enkelte personer så fordele sig?
  • Ændrer dette billede sig gennem filmen? Hvordan?

Afsluttende opgaver

  • Skriv eller fremlæg mundtligt en filmanmeldelse af ”Krokodillebanden”. Anmeldelsen skal indeholde:
    a. Overskrift
    b. Stjerner (1-5 stjerner)
    c. Handlingsreferat
    d. Lidt om filmens baggrund (fx hvem instruktøren er, hvilket land filmen kommer fra, og hvem der spiller rollerne i filmen).
    e. Vurdering: er filmen god eller dårlig – og hvorfor? Var den spændende? Virkede det realistisk, at personerne handlede, som de gjorde? Det er meget vigtigt, at du begrunder din holdning.
  • Skriv en stil med titlen: ”En dag med Krokodillebanden”. Vælg en af personerne i banden og skriv stilen i 1. person (jeg-form). Find på nye eventyr og oplevelser, Krokodillebanden har. I kan også vælge at digte og fortælle historien mundtligt.