Old Boys Lærer

Forside
  • Om filmen
  • Før I ser filmen
  • Handlingsreferat
  • Fælles mål
  • Fag og temaer
  • Filmfaglige vinkler
  • Links og litteratur

Om filmen

Viriliter age – act manfully”. Sådan lyder mottoet for det fiktive Caldermount College, hvor komedien ’Old Boys’ udspiller sig. Opfør dig som en mand! Denne opfattelse gennemsyrer den engelske kostskole, men i ’Old Boys’ fremstilles de klassiske engelske kostskoletraditioner som latterlige og antikverede. Hovedpersonen, Amberson, er selvfølgelig nederst i hierarkiet og kan på ingen måde leve op til skolens idealer om maskulinitet. Det kan til gengæld hans absolutte modstykke, Winchester, der er høj, stærk og flot, og hvis familie har gået på skolen i generationer.

Filmen iscenesætter en lang række modsætninger. Det er modsætningen mellem den følsomme og kreative Amberson og den flotte, men tomhjernede Winchester. Det er modsætningen mellem skolens rigide normer og den personlige udfoldelse i kreativitet og drømme. Det er den gamle verdens traditioner og hierarkier over for den moderne verdens oprør og frihedstrang – i filmen udtrykt gennem en remake af Bob Dylans ikoniske musikvideo til ’Subterranean Homesick Blues’.

Historien i ’Old Boys’ er drejet over Edmond Rostands klassiske teaterstykke ’Cyrano de Bergerac’ (1897). I ’Old Boys’ er det selvfølgelig outsideren Amberson, der udfylder rollen som Cyrano, der ikke ser ud af meget, men rummer skønheden i sit indre. Slutningen får dog en ny drejning i forhold til Rostands stykke. Amberson vinder ikke den skønne Agnes til slut. Han vinder sig selv, og ’Old Boys’ bliver dermed en coming of age-film, mere end en kærlighedsfilm.

Foto: Angel Films

Filmens credits

Titel: Old Boys
Produktionsland og -år: England, 2018
Instruktion: Toby MacDonald
Længde: 96 minutter.
Distribution: Angel Films
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Ikke vurderet

Medvirkende:
Amberson: Alex Lawther
Winchester: Jonan Hauer-King
Agnes: Pauline Etienne

Før I ser filmen

’Old Boys’ foregår på en fiktiv engelsk kostskole, og det kan være en god ide at forberede eleverne på den særlige kultur, der hersker på de traditionsrige skoler. De ældste engelske kostskoler blev grundlagt i Middelalderen, hvor det var adelens drengebørn, der fik en uddannelse på de prestigefyldte skoler. Siden er det blevet almindeligt, at også ikke-adelige familier kan sende deres børn på kostskole, men det er kun for de rigeste. På Englands dyreste kostskole koster det 400.000 kr. om året at få en uddannelse.

På de engelske kostskoler anvendes den såkaldte ”kammeratopdragelse”, der går ud på, at eleverne ”opdrager” hinanden med vold og mobning. Når hovedpersonen i ’Old Boys’ vækkes med en spand koldt vand, så er det altså ikke mærkeligt, at lærerne ikke griber ind. Den slags er helt normalt på en kostskole.

Kammeratopdragelsen ses også på kostskoler uden for England. Den er omdrejningspunktet i Jan Guillous barske roman ’Ondskab’ og filmen af samme navn. I Danmark har vi kostskolen Herlufsholm, hvor tidligere elever også fortæller om kammeratopdragelse.

Foto: Angel Films

Handlingsreferat

På kostskolen Caldermount forsøger den spinkle teenager Amberson sit bedste for at leve op til skolens stolte traditioner, men han ender uvægerligt nederst i hierarkiet. Hver morgen vækkes han med en spand koldt vand i hovedet og sendes afsted over markerne for selv at fylde spanden op igen. Når drengene skal spille skolens særlige variant af rugby, så vælges Amberson sidst.

Ambersons lykke vender dog, da skolen får en ny fransklærer. Han har nemlig en smuk datter, som Amberson bliver ven med. Den kunstinteresserede Agnes forelsker sig imidlertid i skolens flotte fyr, Winchester, der ikke har meget andet end boldspil mellem ørerne. Der er dog en misforståelse. Agnes tror, at Winchester er en følsom og poetisk sjæl, der kan skrive smukke kærlighedsbreve og lave finurlige kortfilm. Hvad hun ikke ved er, at det er Amberson, der skriver de breve og iscenesætter de film, hun får fra Winchester.

Amberson er selvfølgelig selv forelsket i Agnes, men han må længe slå sig til tåls med at være sufflør for den tungnemme Winchester. Til gengæld tager Winchester ham under sine vinger, og det er dermed slut med mobning og koldt vand i hovedet. Der opstår ligefrem et venskab mellem de umage drenge, Winchester og Amberson, og til slut er det Winchester, der presser Amberson til at fortælle Agnes, hvem han i virkeligheden er.

Det bliver ikke til den store kærlighed for Amberson, men han vinder sig selv til slut. Han siger fra over for skolens latterlige traditioner og normer, og bryder ud i det liv, han filmen igennem har længtes efter.

Foto: Angel Films

Fælles mål

Dansk

EFTER 6. KLASSETRIN 

Kompetenceområde: Fortolkning
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

  • Eleven kan udtrykke sin tekstforståelse gennem medskabelse af teksten (færdighedsmål)
  • Eleven har viden om metoder til medskabende arbejde (færdighedsmål)
  • Eleven kan sammenfatte sin fortolkning (færdighedsmål)
  • Eleven har viden om motiv og tema (færdighedsmål)

EFTER 9. KLASSETRIN 

Kompetenceområde: Fortolkning
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til almene temaer

  • Eleven kan gennemføre en målrettet analyse af en tekst (færdighedsmål)
  • Eleven kan formulere egne oplevelser og sansninger i et æstetisk sprog (færdighedsmål)
  • Eleven har viden om æstetisk sprogbrug (vidensmål)

EFTER 10. KLASSETRIN 

Kompetenceområde: Fortolkning
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

  • Eleven kan opleve tekster som meningsfulde for eget liv og en øget omverdensforståelse (færdighedsmål)
  • Eleven kan gennemføre en indsigtsfuld analyse af en tekst (færdighedsmål)
  • Eleven kan på baggrund af litterær indsigt og omverdensforståelse konkludere sig frem til en teksts mulige fortolkninger (færdighedsmål)
  • Eleven kan selvstændigt og reflekteret sætte tekster i relation til eget voksen- og samfundsliv og se handlemuligheder (færdighedsmål)

Engelsk

EFTER 9. KLASSETRIN 

Kompetenceområde: Skriftlig kommunikation
Kompetencemål: Eleven kan forstå og skrive længere, sammenhængende tekster med forskellige formål på engelsk.

  • Eleven kan udtrykke sig skriftligt afpasset formål (færdighedsmål)

Kompetenceområde: Kultur og samfund
Kompetencemål: Eleven kan agere selvstændigt i internationale kulturmøder på baggrund af forståelse af kulturelle og samfundsmæssige forhold.

  • Eleven kan producere multimodale tekster på engelsk (færdighedsmål)
  • Eleven har viden om samspil mellem sproglige og kulturelle normer i engelsksproglig kommunikation (vidensmål).

 EFTER 10. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Skriftlig kommunikation
Kompetencemål: Eleven kan forstå og skrive længere, sammenhængende tekster med forskellige formål på engelsk.

  • Eleven kan udtrykke sig skriftligt afpasset hensigt, modtager og situation i længere sammenhængende tekster (færdighedsmål). 

Fag og temaer

Viriliter age – opfør dig som en mand!

Viriliter age” er et latinsk udsagn, der oprindeligt stammer fra Bibelen, og som bruges af en lang række skoler rundtom i verden. Viriliter age betyder direkte oversat ”opfør dig som en mand”, men i mange sammenhænge oversættes det til: ”Vær modig”. Mod er en traditionel maskulin værdi.

’Viriliter age’ er mottoet for kostskolen, hvor ’Old Boys’ udspiller sig, og det er det første, vi ser i filmen. Mottoet gælder altså både for skolen og for filmen. Men hvad vil det sige at være en mand? Og hvad er mod? I filmen kommer der flere forskellige former for maskulinitet og mod til udtryk.

Amberson er langt fra skolens idealer om mandighed. I spillet ’Streamers’ kæmper han det bedste, han har lært, men alligevel vælges han til sidst. Amberson drømmer i filmens åbningsscene, at han laver det afgørende mål i den årlige kamp mod de tidligere elever, men da han til sidst rent faktisk har chancen, så vælger han ikke at score. ”Once again I have snatched defeat from the jaws of victory”, siger han på filmens voiceover. Mellem filmens indledende drømmesekvens og filmens sidste omgang ’Streamers’ har han nemlig indset mangt og meget om, hvad det vil sige at være modig og være en mand. Han har vist mod, da han endelig viser Agnes, hvem han er og ikke længere gemmer sig bag Winchester.

Det er derfor ikke skolen, der lærer Amberson at være en mand. Det er ikke det voldelige boldspil, der lærer Amberson at være modig. Det er tværtimod ved at vende ryggen til skolen og dens traditioner, at Amberson til sidst vinder. Da han nægter at score det afgørende mål, har han endegyldigt brudt med skolens forældede opfattelse af maskulinitet og kan i stedet komme i gang med sit liv uden for skolen.

Foto: Angel Films

Skolen på film

Rammen om ’Old Boys’ er en fiktiv, men klassisk engelsk kostskole. Det er et miljø, der er oplagt for en coming of age-film, hvor hovedkarakteren undervejs skal udvikle sig for at kunne klare overgangen fra barn til voksen. Det er oplagt, fordi der her ikke er nogen forældre, og lærerne ikke viser nogen som helst interesse for eleverne som mennesker. Drengene på kostskolen er overladt til sig selv, og de må selv finde deres vej i tilværelsen.

Skoler danner rammen om mange coming of age-film. Den engelske kostskole er i serien om Harry Potter blevet til Hogwarts, mens vi i filmatiseringen af Jan Guillous roman ’Ondskab’ er på en svensk kostskole, hvor vi ser en noget barskere udgave af kammeratopdragelsen, end den vi møder i ’Old Boys’. I USA er det high school, der danner rammen for overgangen fra barn til voksen, og vi ser det udspille sig i ungdomsklassikere som ’Heathers’, ’Mean Girls’ og ’Super Bad’ samt i tv-serier som ’Beverly Hills 90210’ og ’Pretty Little Liars’. Senest har Netflix produceret filmen ’Sierra Burgess Is a Looser’, der som ’Old Boys’ er baseret på ’Cyrano de Bergerac’. Herhjemme danner skolen rammen i klassikeren ’Kundskabens træ’, og et helt nyt skud på stammen er DR’s dokumentarserie ’Alt for kliken’, der følger en gruppe gymnasieelever.

De fleste skolefilm har en række klassiske karakterer, de sætter i scene. I ’Old Boys’ er det nørden over for sportsidioten. Amberson er tynd og bleg som en asparges. Winchester er stor og stærk. Amberson er klog og kreativ. Winchester er ”a labrador in trousers”.

Amberson er nederst i hierarkiet. Winchester er førstevælger og kaptajn overalt på skolen. Pointen i ’Old Boys’ er den samme som i de fleste andre skolefilm: Det gælder om at finde sin plads og tro på sig selv og sine egne kvaliteter. Amberson og Winchester komplementerer hinanden, og da det går op for dem, så hjælper de hinanden med at finde den rigtige plads i tilværelsen.

Frihed og kreativitet

I ’Old Boys’ omtales skolen ofte som et fængsel. For franske Agnes virker den regelbundne, engelske kostskole absurd. Da Amberson iscenesætter Winchester i videobrevet til Agnes, er det da også som en fange, der beder om en kage med en fil. Da det kommer til stykket, viser det sig dog, at Winchester egentlig ikke rigtig er interesseret i at bryde ud. Han har det fint på skolen. Drømmen om at bryde ud er selvfølgelig Ambersons egen, så da Agnes sender Winchester den første video, får han muligheden for at bruge sin kreativitet til at udfolde sine egne drømme. Problemet er dog, at han lever gennem Winchester og kun anonymt udtrykker sine følelser og længsler. Ambersons kreativitet hjælper ham dog i livet på skolen. Han kommer nu under Winchesters beskyttelse, og venskabet udvikler ham, så han til sidst finder styrken til at fortælle Agnes, at det er ham, der står bag de mange smukke ord og fantasifulde kreationer.

Foto: Janus Films

I filmen har Amberson altså rollen som kunstneren og instruktøren, mens Winchester blot spiller en rolle i de film, Amberson finder på. I de første videoer genbruger både Agnes og Amberson nogle af populærkulturens velkendte udtryk for oprør og længsel efter frihed. De laver således begge videoer, der er inspireret af Bob Dylans klassiske musikvideo ’Subterranean Homesick Blues’, hvor Dylan står med en række store papkort med uddrag af teksten til nummeret. Videoen, der kan ses på YouTube, er egentlig en del af D.A. Pennebakers dokumentarfilm ’Don’t Look Back’ fra 1967, men den betragtes i dag som en forløber for musikvideoen som genre. Dylans nummer handler om oprøret og kommer med flere advarsler til unge mennesker: ”Look out kid, don’t matter what you did” og ”Look out kid, you’re gonna get hit” kunne være passende råd for Amberson, mens ”Oh, get born, keep warm/Short pants, romance” fanger hele hans dilemma.

Kreativitet og kunstnerisk udfoldelse bliver den afgørende værdi for Amberson og ’Old Boys’. Det er gennem kreativitet og kunstnerisk udfoldelse, Amberson bryder ud af både skolens fængsel og sit eget fængsel. På det sidste kort i Dylans video står der ”What?”, og svaret er dermed op til seeren. Sådan ender det også for Amberson. Han indser, at han selv er nødt til at drage ud i verden og finde nogle svar, som skolen ikke kan give ham.

Filmfaglige vinkler

Den provokerende montage

’Old Boys’ er ikke blot en coming of age-komedie. Det er også en film, hvor hovedpersonen laver film. Amberson optager, instruerer og redigerer, og han iscenesætter Winchester sådan, som han selv drømmer om at være – en rebel i stil med James Dean. ’Old Boys’ er på den måde også en metafilm. En film om at lave film.

Foto: Angel Films

Det er især Ambersons første film, der er vellykket. Her laver han en simpel optagelse med Winchester, der holder en række papskilte med tekst. Optagelserne af Winchester klipper Amberson sammen med indstillinger fra en sort-hvid-film, der foregår i et fængsel. Amberson benytter sig her af klippeteknikken montage. Nærmere bestemt den provokerende montage. Den provokerende montage sætter to helt forskellige indstillinger sammen og fremprovokerer på denne måde nye tanker og følelser i tilskueren. Klassiske eksempler er en indstilling af en fange og en indstilling af en fugl, eller en politiker, der holder tale og en hane, der galer. I ’Old Boys’ er det indstillingen af Winchester plus indstillingen af et fængsel, der får tilskueren til at tænke på oprør, frihedstrang, rebeller og lignende forestillinger.

På elevarket er der en kreativ opgave, hvor eleverne skal producere deres eget videobrev og eksperimentere med at lave provokerende montager. Forklar først eleverne, hvordan to forskellige optagelser kan give en ny mening. Eleverne kan bruge deres telefoner og evt. også redigere deres videoer på telefonen. Har eleverne iPhone, skal de bruge appen ’Clips’. Elever med androidtelefoner skal downloade appen ’Powerdirector’. I den provokerende montage er idéen, at eleverne blander deres egne optagelser med filmklip, de fx kan finde på YouTube.  

Links og litteratur

Læs om filmiske virkemidler og dramaturgi i Filmcentralens online Filmleksikon:

  • http://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog

Trailer til 'Sierra Burgess is a Looser':

  • https://www.youtube.com/watch?v=q9Pk_Eq4BUc

‘Old Boys’ på IMDb:

  • https://www.imdb.com/title/tt5724948/?ref_=nv_sr_1

‘Subterennean Homesick Blues’ – video:

  • https://www.youtube.com/watch?v=MGxjIBEZvx0

‘Subterennean Homesick Blues’ – tekst:

  • https://genius.com/Bob-dylan-subterranean-homesick-blues-lyrics