Sin nombre Lærer

Forside
  • Om filmen
  • Filmens handling
  • Migration
  • Bandekultur
  • De tre hovedpersoner

Om filmen

”Sin Nombre” er en af de sjældne filmoplevelser, hvor alt går op i en højere enhed. En tankevækkende og vedkommende historie om verdens skæve gang, der fortælles mere medrivende og fortættet end nogen thriller. De illegale indvandreres og bandernes miljø og hverdag skildres med lige dele forfærdelse, fascination og autentisk indlevelse. Filmen holder den rædselsfulde virkelighed op foran vores øjne i fuldendt komponerede billeder skudt på 35 mm film, i glidende kamerabevægelser og med en eksemplarisk klipning. Og endelig er ”Sin Nombre” stensikker i sin dramaturgiske håndtering af den klassiske fortælling om skønheden og udyret, hvis veje krydses i en skæbneberetning fra virkelighedens overdrev.

Filmen er instrueret af den amerikanske manuskriptforfatter, instruktør og filmfotograf Cary Fukunaga (f. 1977). ”Sin Nombre” er hans debut som spillefilminstruktør, og den har velfortjent gået sin sejrsgang verden over og høstet et utal af filmpriser. Bag den amerikansk/mexicansk producerede film ligger en både lang og farefuld research. Fukunaga har både været med de illegale indvandrere på tagene af godstogene op gennem Mexico og fulgt medlemmerne af de mexicanske bander på tætteste hold. Det er en verden, hvor det mindste fejltrin nemt kan blive det sidste.

”Sin Nombre” er tæt på den mellemamerikanske virkelighed, men dens skildring af illegale indvandrere, af bander og af forholdet mellem skyld og uskyld er universel. Bandelederen Lil’ Mago er frygtindgydende og fascinerende som en karismatisk aztekerkonge, men under den tatoverede overflade er han ikke anderledes end en hvilken som helst bandeleder noget andet sted. Og Sayras rejse fra syd mod nord, fra håbløshed mod håb, er en bevægelse, der foregår over hele verden. ”Sin Nombre” – der betyder ”Uden navn” – er en film om alle de navnløse, der lever fra den ene dag til den anden.

Dette undervisningsmateriale er inddelt i temaer med tilhørende spørgsmål, som eleverne kan arbejde med individuelt, i grupper eller diskutere i klassen. En række af opgaverne lægger op til research og efterfølgende fremlæggelse, og man vil med fordel kunne opdele klassen i grupper og give dem forskellige researchopgaver for på den måde at komme hele vejen rundt om de mange problemstillinger, som ”Sin Nombre” sætter til debat.

Filmens handling

I den sydlige del af Mexico er unge Casper medlem af den frygtede bande Mara Salvatrucha, der er grundlagt på en cocktail af vold, kriminalitet og ubrydeligt machobroderskab. På Caspers foranledning optager banden en kun 12-årig dreng, der får navnet ’Smiley’, da han tager bandens voldsomme optagelsesritual med et smil.

Casper bærer dog på en hemmelighed. Medlemmerne af Mara Salvatrucha deler alt og lever kun for og gennem banden. Men Casper er forelsket i en pige fra et andet kvarter, hvilket han ikke fortæller til bandens leder, den frygtindgydende Lil’ Mago.

Samtidig er teenagepigen Sayra sammen med sin far og farbror på vej fra Honduras til USA. Turen går i første omgang gennem Mexico på taget af et godstog, hvor de mange illegale indvandrere frister en udsat tilværelse.

Da Lil’ Mago får vished om, at Casper har løjet for ham, bliver der dømt voldelig afstraffelse af såvel Casper som Smiley. Mens den øvrige bande tager sig af at uddele tævene, møder Lil’ Mago Caspers kæreste, og under et voldtægtsforsøg kommer han til at dræbe hende. ”Djævelen har taget hende. Du finder en anden,” siger han efterfølgende til Casper, inden han tager ham og Smiley med på togt.

Lil’ Mago, Smiley og Casper overfalder de illegale indvandrere på toget for at tage deres sparsomme værdier. Da Lil’ Mago opdager Sayra, forsøger han at voldtage hende, men det bliver for meget for Casper, der med et pludseligt hug af macheten skærer pulsåren over på den forundrede bandeleder.

Vel vidende, at han nu er en død mand, sender Casper Smiley tilbage til banden, der reagerer voldsomt på nyheden om Caspers udåd. For at bevise sin loyalitet må Smiley begive sig efter toget for at finde Casper og dræbe ham.

På taget af det nordgående godstog er Casper klar over, at hans skæbne er beseglet. Men Sayra er blevet forelsket i ham, og han påtager sig at hjælpe hende mod grænsen. Med Smiley og forskellige lokale afdelinger af Mara Salvatrucha i hælene bliver det en farefuld og dramatisk tur, indtil de endelig når bredden af Rio Grande, der skiller Mexico fra USA.

Netop som Sayra er halvvejs over floden med en smugler, finder bandemedlemmerne endelig Casper, og Smiley skyder ham ned. Sayra når sikkert til USA, Casper dør i Rio Grande, og Smiley optages som fuldgyldigt medlem af Mara Salvatrucha.

Migration

Ifølge verdensbankens tal fra 2008 havde Honduras et årligt BNI (bruttonationalindkomst) på ca. 1,8 dollars per indbygger. Det vil sige, at indbyggerne i Honduras i gennemsnit tjener ca. 10 kroner om dagen. I Mexico var tallet noget højere, nemlig ca. 60 kroner. I USA, hvor mange fra Mexico og Hondura drømmer om en bedre tilværelse som daglejere eller barnepiger, tjente man i gennemsnit knapt 300 kroner om dagen, mens vi i Danmark i gennemsnit kunne stikke hele 360 kroner i lommen hver dag.

Opgaveforslag

  • Hvad er verdensbanken? Hvornår er verdensbanken oprettet, og hvad er dens formål?
  • Hvad er BNI? Hvordan adskiller BNI sig fra BNP? Mexicos BNI er højt i forhold til de andre lande i Mellemamerika, men hvordan ser det ud i forhold til Danmark? Hvilke lande har de højeste BNI i verden?
  • Hvordan kan der være så stor forskel på BNI imellem lande, der ligger tæt på hinanden? Hvilke årsager kan henholdsvis lavt og højt BNI have?
  • De økonomiske omstændigheder i Honduras gør, at mange ønsker at emigrere mod USA. Er det en menneskeret at rejse og prøve lykken et andet sted i verden? Hvad mener I? Hvad siger loven?
  • Hvad er en flygtning? Hvordan skelner man mellem flygtninge og mennesker, som emigrerer på grund af økonomiske omstændigheder?

Sayra ender med at komme til USA, men hun er kommet dertil på illegal vis. Det vil sige, at hun ikke har nogen opholdstilladelse og ingen arbejdstilladelse. Hvis hun bliver opdaget af myndighederne, vil hun blive tvunget til at forlade landet igen. Når man er illegal flygtning, har man ingen af de rettigheder, som almindelige borgere i et samfund har. Man kan ofte ikke få lægehjælp, man kan ikke gå i skole eller benytte sig af andre af de ydelser, som samfundet stiller til rådighed for borgerne. Uden papirer og rettigheder er Sayra og andre illegale flygtninge så godt som navnløse.

Opgaveforslag

  • Diskuter filmens titel. Hvem er det, der er navnløs?
  • Hvilken betydning ligger der i et navn? Hvilke rettigheder har vi i Danmark i kraft af vores navn og de papirer, som dokumenterer, hvem vi er?
  • Forestil jer at være navnløs. Hvilke vanskeligheder ville det give, hvis man skulle leve uden at have et navn i samfundsmæssig forstand?
  • Findes der illegale indvandrere i Danmark? Hvor mange er der? Hvor kommer de fra? Hvilke rettigheder og muligheder har illegale indvandrere i Danmark?

Migration består af immigration og emigration, indvandring og udvandring. Fra slutningen af det 19. århundrede og frem til 1. verdenskrig udvandrede mere end 10 % af Danmarks befolkning til USA for at søge lykken der. I Danmark migrerede mange mennesker i den periode fra land til by, og mere end 13.000 mennesker fortsatte hele vejen over Atlanterhavet, hvor man for meget få penge kunne få sin egen jord, eller hvor man kunne forsøge sig som guldgraver. Senere, i slutningen af 1960’erne, kom en stor gruppe ’gæstearbejdere’ – eller ’fremmedarbejdere’, som de også blev kaldt – til Danmark for at arbejde i industrien, og mange endte med at slå sig ned som indvandrere i Danmark. De fleste mennesker i denne bølge af indvandring kom fra Jugoslavien eller Tyrkiet.

Opgaveforslag

  • Gør rede for begreberne ’emigration’ og ’immigration’.
  • Hvornår og hvortil emigrerede danskerne tidligere? Hvilke årsager var der til den store danske udvandring?
  • Se tilbage i jeres egne slægter. Har I selv nulevende familiemedlemmer eller forfærdre, der stammer fra andre lande end Danmark? Hvad var årsagen til, at de flyttede til Danmark?
  • Diskuter i klassen i hvilket omfang USA’s befolkning er grundlagt på emigration.
  • Hvordan ser vi i Danmark på immigration i dag?

Bandekultur

Banden ’Mara Salvatrucha’ opstod i Los Angeles i slutningen af firserne. En stor gruppe mennesker fra El Salvador var flygtet fra landets blodige borgerkrig, og de organiserede sig i en bande for at beskytte sig mod andre bander. Mara Salvatrucha blev hurtigt kendt og frygtet i det kriminelle miljø og kom til at spille en central rolle i organiseret kriminalitet. Efterhånden som de voldelige medlemmer af banden blev pågrebet i USA, blev de deporteret til deres hjemland, hvor de så grundlagde nye afdelinger af banden og hvervede nye medlemmer. Migration har således været afgørende for bandens opståen og udbredelse.

Mara Salvatrucha spiller en central rolle i ”Sin Nombre”. Mara Salvatrucha kontrollerer den illegale immigration i den sydlige del af Mexico og er således en af de mange farer, som Sayra skal forbi på vej mod USA. Når banderne slår ned på de illegale immigranter, er det ikke så meget for at få fat i deres sparsomme værdier som for at have kontrollen med flygtningestrømmen. På den måde kan banden tjene penge på de smuglere, der lever af at fragte mennesker over grænserne.

Mara Salvatrucha spiller dog ikke blot en rolle i filmens plot. Banden og dens medlemmer er helt centrale for filmen. Deres brutalitet, deres sammenhold, deres livsopfattelse og kultur er på en gang både fascinerende og et skræmmende billede på en verden, der er kørt helt af sporet.

Fascinationen er for eksempel til at tage at føle på i scenen, hvor Casper første gang tager Smiley med ind i bandens tilholdssted. Den unge, uindviede Smiley bliver her identisk med tilskuerens nysgerrige blik ind i en fremmed verden. Kameraet glider rundt i en lang uklippet bevægelse, der afspejler den nærmest hypnotiske fascination, som Smiley uvilkårligt føler, og som tilskuer kan man fornemme drengens uundgåelige trang til at blive en del af bandens frygtelige fællesskab.

Opgaveforslag

  • Tag en snak i klassen om scenen, hvor Casper tager Smiley med til bandens tilholdssted. Prøv at sætte jer i Smileys sted. Hvordan føles det at komme ind i huset til Mara Salvatrucha?
  • Hvilke ting er tillokkende ved en bande som Mara Savatrucha?
  • Hvad skal der til, for at en bande som Mara Salvatrucha kan opstå og blive ved med at fungere?
  • Hvilken rolle spiller tatoveringer for medlemmerne af banden? Hvilken symbolik ligger der i tatoveringerne? Hvilken forskel er der på at være tatoveret i ansigtet som Lil’ Mago og ’kun’ at være tatoveret på kroppen, som fx El Sol er det?
  • Hvilken rolle spiller tatoveringer i dagens Danmark? Hvem bliver tatoveret og hvorfor?
  • Hvor mange forskellige navne eller kælenavne har Casper i filmen? Hvilken rolle spiller de forskellige navne? Hvorfor bliver Lil’ Mago sur, da han hører, at Casper hedder Willy sammen med sin kæreste? Hvilken sammenhæng er der mellem Caspers forskellige navne og filmens titel, som betyder ’navnløs’?
  • Findes der kriminelle bander i Danmark? Hvad giver de sig af med? Hvad er baggrunden for, at banderne er opstået i Danmark? Hvad er baggrunden for, at de kan tiltrække sig medlemmer?
  • Prøv at finde eksempler på, at bandekultur breder sig ud over bandemiljøerne. I hvilken grad er den moderne ungdomskultur i form af tøj, musik, sprog etc. påvirket af bandekulturen? Hvad er det for en tiltrækningskraft, der ligger i bandekulturens udtryk?

De tre hovedpersoner

I en velfungerende fortælling møder vi ofte en hovedperson, en helt, der drager ud i verden, overvinder modstand og derigennem udvikler sig og når sine mål. Det er en fortælling, de fleste godt kan lide, da den spejler vores egne anstrengelser for at gøre drømme til virkelighed og nå vores mål for tilværelsen.

I ’Sin Nombre’ er der ikke mindre end tre hovedpersoner, der tager afgørende skridt ud i tilværelsen. Tre personer, der skal kæmpe med megen modstand, og som på vidt forskellige måder opnår deres mål. Det kunne lyde som en kompliceret historie, men ”Sin Nombre” håndterer sine tre parallelle skæbneforløb fornemt og forløser alle i en god fortælling.

Ifølge de klassiske dramaturgiske regler skal hovedpersonen i en fortælling træffe et valg, som bliver afgørende for forløbet af historien. Sayra træffer valget om at forsøge den farefulde rejse til USA. Smiley træffer valget om at blive medlem af banden Mara Salvatrucha. Begge valg er afgørende for deres skæbne og for historiens videre færd.

Casper har, da filmen begynder, allerede truffet et farefuldt valg. Han har fået en kæreste uden for bandens kreds, og det får konsekvenser. Det er dog først på taget af toget, at han foretager sit afgørende valg. Da han dræber Lil’ Mago, ændrer han ikke blot sin egen skæbne. Hans valg bliver også styrende for Smileys og Sayras videre skæbner.

Aktantmodellen kan illustrere sammenhængen mellem de tre vigtigste personer. Sayras projekt er at komme til USA. Her er bandemedlemmet Casper indledningsvis en modstander. Smileys projekt er at blive medlem af banden. Her er Casper en hjælper. Da Casper dræber Lil’ Mago, bytter han plads i Smileys og Sayras aktantmodeller. Han forsøger nu at hjælpe Sayra med at komme til USA, mens Smiley er tvunget til at dræbe Casper for at blive optaget i banden.

Men hvad er så Caspers projekt? Da han dræber Lil’ Mago, ved han, at han er en død mand, men han gør Sayra til sit projekt i den tid, han har tilbage. På den måde kan han nå at gøre noget rigtigt i sin tilværelse. Man kan tolke hans handlinger, som at han ønsker at sone sin skyld. Casper er således en uegennyttig hovedperson.

Alle tre hovedpersoner når således deres mål ved floden Rio Grande. Sayra kommer til USA. Casper redder Sayra, før han dør, ved at betale for hendes transport over floden, hvilket gør hans død meningsfuld. Smiley bliver fuldgyldigt medlem af banden og får sin tatovering.

Opgaveforslag

  • Lav tre kolonner på tavlen. En til hver af de tre hovedpersoner. Skriv stikord på tavlen om hver person.
  • Hvilke afgørende valg træffer de tre personer i filmen? Hvilke konsekvenser har valgene for personerne og for historien? Kunne de have valgt anderledes? Hvad ville konsekvenserne have været?
  • Tegn tre aktantmodeller på tavlen – en for hver af de tre hovedpersoner. Hvilke projekter har de tre personer? Hvilke roller spiller de i hinandens historier?
  • Diskuter i klassen, om de alle når deres drømmes mål? Kan man sige, at Casper opnår sit mål, selvom han dør?
  • De tre hovedpersoners skæbner mødes i filmens klimaks ved floden Rio Grande. Hvilken rolle spiller floden i historien? Hvilken symbolsk betydning kan man tillægge floden i forhold til hver af de tre personer?

”Sin Nombre” fortæller sin historie med en del set-up’s og pay-off’s. Det vil sige, at der tidligt i historien lægges spor ud, som senere bliver fulgt op og får betydning. Det er især kameraet, som Casper i indledningen får af Smiley, og telefonnummeret, som Sayras far tvinger hende til at repetere, der fungerer som set-up’s og pay-off’s. Særligt kameraet spiller en central rolle i filmen. I første omgang er det kameraet, der bliver Smileys løsen til at komme med i banden. Efterfølgende bliver det et symbol på Caspers forbindelse til sin afdøde kæreste, en forbindelse han giver slip på, da han bruger kameraet som betaling for at få Sayra smuglet til USA. Kameraet spiller således en afgørende rolle for alle tre hovedpersoner.

Opgaveforslag

  • Diskuter begreberne set-up og pay-off i klassen. Hvilke set-up’s og pay-off’s er der i ”Sin Nombre”?
  • Hvilken funktion i fortællingen har set-up’s og pay-off’s? Hvordan virker det på os som tilskuere, når vi kommer til pay-off?
  • Hvilken rolle spiller kameraet for de tre hovedpersoner? Hvilken symbolsk betydning har kameraet for Casper?