Elevopgaver

Elevarket ligger som pdf til venstre på siden under lærermenuen.

Opgaver til dansk

Formålet med opgaverne er

  1. at reflektere over forskellen på pige- og drengeroller og kvinde- og mande-roller
  2. at se på, hvordan kønsidentitet formidles i filmen ”Tomboy”
  3. at analysere filmens brug af virkemidler

Køn, roller og identitet

Laures tøj og opførsel er meget anderledes end hendes lillesøster Jeannes.

  • Nævn nogle forskelle på de to søskende.

I filmen gør Michaël meget for at ligne en dreng både i tøj og opførsel. I filmen er det drengene, der spytter, spiller fodbold, hiver op i bukserne, stiller sig op midt på græsset og tisser. Pigerne taler sammen, leger med sminke og danser. Ind imellem leger drengene og pigerne også sammen.

  • Diskuter, om piger lige så godt kan gøre de ting, som drengene gør i filmen. Og omvendt, om drengene kan gøre de ting, pigerne gør. Hvorfor/hvorfor ikke?

I filmen lader Laures søster Jeanne som om, hun har en storebror og ikke en storesøster. Hun fortæller sin nye veninde, at det er bedre at have en storebror end en storesøster. At en storebror bedre kan forsvare en.

  • Er I enige med Jeanne?

Retten til at være den man er

I filmen lader pigen Laure som om, hun er en dreng, der hedder Michaël. Så længe Laure spiller dreng, går det fint med at få nye venner.

  1. Forestil jer, at Laure fra begyndelsen havde sagt, at hun var en pige. Hvad ville have været anderledes?
  2. Er det svært at være anderledes og finde en personlig stil? Er det ok, at være ligeglad med, hvad der er mest almindeligt og moderne?

Moren tvinger Laure til at tage en kjole på, da hun skal fortælle de andre børn, at hun har løjet.

  1. Hvorfor tror I, moren gør det? Synes I, det er i orden, at moren opfører sig sådan? Hvad synes I, hun skulle have gjort?

Drengene finder ud af, at Laure har løjet. De vil se, om det er rigtigt, at Michaël er en pige. De får Lisa til at trække bukserne af Laure.

  1. Hvorfor tror I, at drengene gør det? Hvorfor tror I, at Lisa gør det? Hvornår tror I, at Lisa finder ud af, at Laure er en pige?
  2. Hvad synes I om Laures løgn og leg med identitet?
  3. Drengene og moren bliver meget ophidsede over, at Laura vil være dreng. Hvorfor bliver de det? Har I oplevet, at nogen synes, det er forkert, at drenge er pigeagtige, og piger er drengeagtige?
  4. Er det mere ok, at en pige opfører sig som en dreng, end at en dreng opfører sig som en pige? Hvis ja - hvorfor?
  5. Tal om, hvad det betyder ’at være den, man er’. Hvornår er det vigtigt?

ART-FILM

Filmen ”Tomboy” er nok anderledes end de fleste andre film, I har set. Filmen er det, der kaldes en art-film. I filmen er der mange nærbilleder, hvor vi ser på ansigter i lang tid. Der bliver ikke sagt særlig meget. Tænk fx på scenen, hvor Lisa og Laure går ud i skoven og kysser. Der er kun to replikker: Laure spørger, om hun må åbne øjnene, og Lisa svarer nej! Efter Lisa har kysset Laure, ser vi i lang tid et nærbillede af Laures ansigt. Først er hun alvorligt, så smiler hun.

  1. Hvad tror I, at instruktøren vil fortælle med nærbilledet af Laure?

Der er mange ting i filmen, man ikke får svar på. Tilskuerne, der ser filmen, må selv finde ud af meget.

  1. Hvad tror I, det er for en hemmelighed, Laure hvisker til sin lillebror inde i morens mave?

Filmen forklarer ikke, hvorfor Laure lader som om, hun er en dreng.

  1. Hvorfor tror I, hun fortæller kammeraterne, at hun er en dreng?
  2. Har I selv prøvet at have lyst til at være en anden, end den I er? Hvornår og hvorfor?
  3. Hvad synes I om filmen? Hvad kunne I lide ved den, og hvad kunne I ikke lide ved den? Hvorfor?
  4. Var det svært eller nemt at forstå den? Forklar, hvordan den er anderledes end film, I plejer at se.

FORTÆLLESTRUKTUR

Filmen begynder og slutter på næsten samme måde. Man kan sige at den bider sig selv i halen. Laure møder Lisa i begyndelsen. Her siger hun, at hun hedder Michaël. Til slut møder hun Lisa igen. Nu siger hun, at hun hedder Laure.

  1. Hvorfor kalder hun sig Michaël første gang og Laure anden gang?
  2. Hvad tror I, der sker med Lisa og Laure efter filmens slutning?
  3. Hvad tror I, der sker med Laure og drengene efter filmens slutning?

Faren og moren i filmen har også forskellige roller. Det er fx faren, der går på arbejde, og moren, der går hjemme og passer børnene. Det er moren, der er den mest skrappe og hårde. Hun slår Laure, og hun tvinger hende til at tage kjole på. Hun tvinger Laure til at gå med rundt og fortælle sandheden om, at hun er en pige. Faren er rar og forstår bedre Laure. Han putter og trøster Laure. Han siger, at Laure ikke skal tage sig af, at moren er vred.

  • Tænk på forældrene i filmen og forældre, I selv kender. Er der forskel på, hvordan mødre og fædre er? Hvordan synes I, mødre og fædre skal være over for deres børn?