Vi er ens og forskellige på billeder

  • Del børnene op i grupper på 2 børn.
  • Grupperne skal tage billeder af hinanden med følgende fokus:

2 billeder, hvor børnene er ens. Vælg evt. ét af fokusområderne på forhånd:

  • Fx samme farve øjne, hår eller tøj.
  • Samme slags tøj og pyntegenstande (fx kjole, sokker, ørenringe, spænder).
  • Samme hårtype (fx krøllet, kort, langt).
  • Samme kendetegn (fx har tabt en tand, har plaster på, har et ar, fregner).
  • Samme følelse på billedet (fx glad, sur, vred).
  • Samme interesse (fx ”Vi kan begge lide at”… gynge, tegne, cykle, lege med biler, lego, dukker).

2 billeder, hvor børnene er forskellige. Vælg evt. ét af fokusområderne på forhånd:

  • Forskellig farve øjne, hår eller tøj.
  • Forskelligt slags tøj (fx kjole/bukser, kortærmet trøje/langærmet trøje).
  • Forskellige hårtyper (fx langt/kort, krøllet/glat).
  • Forskellige følelser på billedet (fx glad, sur, vred).
  • Forskellige interesser (fx gynge/cykle, tegne/løbe, lege med lego/dukker).
     
  • Tal om afstand til motivet inden børnene går i gang,. At de skal tæt på motivet, hvis de fx fotograferer et barns øjne. At de skal gå længere væk fra motivet, hvis vi fx skal kunne se et barn, der gynger.
  • Lad børnene præsentere deres billeder for de andre børn. I kan enten koble tabletten til projektoren og se billederne på stort lærred. Eller sætte jer i en rundkreds og lade hver gruppe vise deres billeder for de andre. Eller printe billederne ud, hænge dem op og lade hver gruppe præsentere billederne.
  • De andre børn kan evt. gætte hvad der er ens og forskelligt på billederne.
Læs mere

Tid

Participants

Minimum age of participants